Masz już konto? Zaloguj się
Artykuły

Jak sprawić, by Twoja strona była lepsza pod kątem UX?

Opublikowany 31 sierpnia 2023

Myśl o użytkowniku

Nim przejdziemy do konkretów i dokładnych narzędzi i sposobów, raz jeszcze podkreślimy punkt, którego nie da się przecenić. Nie ma nic cenniejszego niż umiejętność postawienia się w sytuacji użytkownika. Tworząc stronę internetową tworzysz ją nie dla siebie, tylko dla innych osób – i to dla nich ona musi być zrozumiała, przejrzysta i wygodna w obsłudze. Bardzo wielu UX designerów chce w swoich projektach zaprezentować maksimum swoich umiejętności, co sprawia, że strona staje się popisem ich wiedzy a nie portalem, który jest dobrze zoptymalizowany pod kątem UX. Pytaj o zdanie osoby z zewnątrz i słuchaj ich rad – bo możliwe, że coś, co Tobie wydaje się proste i oczywiste – bo znasz tę stronę jak własną kieszeń – dla innych osób będzie zupełnie niezrozumiałe. Poznaj swojego użytkownika i dowiedz się, jakie są jego potrzeby i oczekiwania.

Pomyśl o nawigacji

Często metody, które mają ułatwić użytkownikowi poruszanie się po witrynie, przynoszą wręcz odwrotny skutek. Pamiętaj o tym, żeby unikać częstego błędu, jakim jest umieszczanie w menu zbyt dużej ilości informacji oraz itemów. Zbyt duży wybór może zdezinformować użytkownika i go odstraszyć. Przy okazji pamiętaj, by menu było czytelne i logicznie rozplanowane a także łatwo dostępne. Niech znalezienie jakiegokolwiek elementu strony nie wymaga od użytkownika żmudnego scrollowania w tę i z powrotem, bo to również może go zniechęcić.

Strona startowa to nie wszystko

Świetnie dopracowana strona startowa, dopasowane ilustracje… I co dalej? Jeżeli po zagłębieniu się w stronę okaże się, że pozostałe jej elementy są potraktowane po macoszemu, świadczy to o niedopracowanym pod kątem UX projekcie. Zadbaj o to, by każda podstrona produktu, strona dotycząca kontaktu, opisu firmy a także wszystkie inne, które planujesz umieścić na witrynie, były równie przemyślane i wysokiej jakości.

Postaw na F-pattern

Nazwa F-patternu pochodzi od słowa „fast”. Jest to schemat, który określa w jaki sposób użytkownicy czytają zaprezentowane im treści. Dzięki badaniom udało się ustalić, że większość z nich w pierwszej kolejności patrzy na stronę horyzontalnie – co formuje „górną kreskę” w literze F. Później użytkownicy przeskakują wzrokiem nieco niżej, czytając kolejny fragment strony, jednak nieco krótszy niż przedtem – co stanowi drugą kreskę w literze „F”. Na samym końcu ich wzrok przesuwa się wertykalnie. Jest to podświadomy proces, który zajmuje zaledwie kilka sekund. Znając ten schemat możesz projektować witryny w ten sposób, by dopasować treści na niej do tego, co zobaczy użytkownik.

Strona wizualna

Jeżeli chcesz zachęcić użytkownika do zapoznania się z treścią Twojej strony – musisz wiedzieć, jakie są najlepsze metody na to, by strona była dla niego atrakcyjna wizualnie. Często popełnianym błędem jest to, że treści umieszczane na witrynie nie są dzielone na akapity. Monotonny blok tekstu odstrasza od czytania i można go podsumować jednym stwierdzeniem – „tl;dr”… Dzieląc tekst na sekcje sprawisz, że będzie mniej monotonny, a teksty w internecie są znacznie mniej wyrozumiałe, jak chodzi o długie bloki zdań, niż w przypadku tekstów drukowanych. Dodatkowo możesz zadbać o to, by wizualnie tekst wydawał się lżejszy przez dodawanie do niego białych przestrzeni – powiększając odstępy między linijkami albo sekcjami. Pamiętaj o tym, że na ogół najbardziej czytelne są czarne litery na białym tle, z tym wyjątkiem, gdy użytkownik musi przeczytać naprawdę długą treść i taki kontrast może go zmęczyć. Wtedy warto pomyśleć o czarnym tle i białym tekście. Dlatego też wielu deweloperów lubi pracować przy takiej konfiguracji kolorystycznej

Kiedy coś pójdzie nie tak

Prędzej czy później nawet na najlepiej przygotowanej stronie wyskoczą pewne błędy. Warto zawczasu się do tego przygotować i przekuć to na… Twoją korzyść. Typowa strona informująca o błędzie 404 może tylko zniechęcić – ale jeżeli samemu ją przygotujesz w zabawny, profesjonalny sposób, może poprawić Twój wizerunek w oczach użytkownika. Dodaj informacje kontaktowe, odnośniki do social media i ubierz błąd w zgrabne słowa, by wybrnąć z takiej sytuacji i jeszcze na niej zyskać. A jeśli już jesteśmy przy częstych błędach – postaraj się sprawdzić, czy na Twojej stronie nie ma niedziałających, zepsutych linków i je napraw!