Masz już konto? Zaloguj się
Artykuły

Czy powinieneś mieć konto na LinkedIn, i dlaczego tak?

Opublikowany 06 września 2023

Dawno już przywykliśmy do tego, że sieci społecznościowe przestały służyć nam głównie do tego, żeby odnaleźć znajomych ze szkoły, zobaczyć kto wziął ślub a kto chwali się dwutygodniowym urlopem. Olbrzymia popularność portali takich jak Facebook, Twitter czy Instagram wśród małych i dużych przedsiębiorstw to najlepszy wyznacznik tego, że obecnie ciężko sobie wyobrazić dobrze prosperującą firmę lub działalność, która nie jest widoczna w internecie.

Social media jako sposób na reklamę

Używamy portali i aplikacji do tego, by nawiązywać kontakty z naszymi klientami, podtrzymywać relacje, budować renomę, wiarygodność i wzbudzać sympatię wśród oglądających oraz by przedstawić naszą markę od codziennej, ludzkiej strony. Nie da się też przecenić wpływu opinii umieszczanych na naszym fanpage przez zadowolonych klientów oraz skuteczności płatnych reklam, dzięki którym możemy dotrzeć do dokładnie zdefiniowanych, nowych grup odbiorców. Wiele firm i osób prywatnych prowadzących swoją działalność poświęca wiele czasu i nakładów finansowych na to, by dopracować swoje fanpage lub strony internetowe, by być jak najbardziej widocznymi w internecie. Bardzo często zapominamy jednak o jednej z najważniejszych sieci społecznościowych – LinkedIn.

LinkedIn kontra inne portale społecznościowe

Dlaczego posiadanie uzupełnionego, aktywnego konta na LinkedIn jest tak ważne i czym różni się od Facebooka czy Goldenline? Czy jest w ogóle sens rozdrabniać się na kilka różnych portali, skoro możemy skupić się tylko na dopracowanym fanpage? I dlaczego LinkedIn jest niezbędnym narzędziem zarówno dla właściciela firmy, freelancera lub osoby prywatnej, nawet zatrudnionej obecnie w firmie? Zacznijmy od tego, że platforma posiada obecnie prawie 500 milionów zarejestrowanych użytkowników. Oczywiście ogromna ich część to konta nieaktywne lub nieuzupełniane – nadal pozostawia to jednak ogromne grono osób z ponad dwustu krajów, które możemy poznać lub nawiązać współpracę.

Oferty pracy na LinkedIn

Podstawowa różnica pomiędzy LinkedIn a Facebookiem czy Twitterem jest taka, że portal jest stworzony jedynie do celów biznesowych, a nie towarzyskich. Nawiązywane tam kontakty mają charakter profesjonalny, a korzyści z nich płynące mogą być bardzo różnorodne. Pierwszą i oczywistą możliwością, jakie może dać Ci LinkedIn, to ciekawe oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb i oczekiwań, a dodatkowo jeżeli udostępnisz swoje CV – to pracodawcy będą mogli znaleźć Ciebie. Dodatkowo, czy wiesz o tym, że jeżeli masz dokładnie uzupełniony profil, to wystarczy jedno kliknięcie – „Apply with LinkedIn” - by aplikować na konkretne stanowisko?

Profesjonalny wizerunek i SEO

Po drugie, jeżeli szukasz pracy, pracodawca z pewnością przed zaproszeniem Cię na rozmowę kwalifikacyjną zrobi research na najpopularniejszych portalach, a jeżeli zamiast osobistego i nieprofesjonalnego konta na Facebooku znajdzie starannie uzupełniony, dopracowany profil na LinkedIn, z pewnością od razu zyskasz w jego oczach. To również duża korzyść dla freelancerów – LinkedIn jest dobrze zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, zatem Twoja widoczność znacząco się zwiększy.

Networking na LinkedIn

Kolejny plus płynący z aktywnej obecności na portalu jest taki, że w jednym miejscu będziesz mógł zebrać swoje kontakty zawodowe, tworząc rozbudowaną sieć znajomości. Networking to obecnie podstawa tworzenia odnoszącej sukcesy marki, zatem im więcej wartościowych, odnoszących sukcesy osób poznasz i nawiążesz z nimi znajomości, tym więcej korzyści zauważysz. Oprócz tego możesz obserwować swoją konkurencję i strategie, jakie przyjmuje. Może poznasz ciekawy sposób promocji, interesujące trendy, szkolenia, kursy lub nowe technologie wykorzystywane przez osoby z podobnej branży? Dodatkowo to dobry sposób na ustalenie swojej ścieżki kariery i rozwoju.

Korzyści płynące z udziału w grupach

Z tym podpunktem łączy się kolejny, czyli aktywny udział w grupach. Masz bardzo wiele z nich do wyboru, w zależności od branży w jakiej pracujesz, swoich zainteresowań oraz tego, czego szukasz. Grupy to doskonałe miejsce do wymiany doświadczeń, poszukiwań nowych zleceniodawców lub pracowników, znajdowania odpowiedzi na swoje pytania wśród doświadczonych użytkowników oraz również promocji.

Skoro wiesz już, jak liczne korzyści płyną z posiadania konta na LinkedIn i dlaczego jest to potrzebny Twojemu biznesowi portal, warto byś dowiedział się, w jaki sposób prowadzić i uzupełniać swój profil tak, by maksymalnie zwiększyć swoją widoczność w internecie oraz by uzyskać jak najwięcej profitów.

Aktualne informacje i wypełniony profil

Przede wszystkim poświęć chwilę na to, by zastanowić się, gdzie jeszcze jesteś widoczny w internecie. Czy prowadzisz swój fanpage, Twittera, stronę internetową, a może publikujesz wpisy związane z Twoją branżą na blogu? Im więcej ciekawych i potwierdzających Twoje kompetencje linków umieścisz w specjalnie do tego przeznaczonej sekcji, tym większy zasięg możesz osiągnąć. Zwróć też szczególną uwagę, że uzupełniłeś sekcje dotyczące historii Twojego zatrudnienia w szczegółowy, lecz nie zbyt rozbudowany sposób.

Profesjonalne zdjęcie

Nie mówimy oczywiście o tym, żebyś wybrał się na sesję zdjęciową tylko po to, by mieć co wrzucić na LinkedIn. Statystyki pokazują jednak, że szanse na wejście na Twój profil wzrastają aż jedenastokrotnie, jeżeli zamieścisz na nim swoje zdjęcie profilowe. Użyj takiego, jakie wstawiłbyś do swojego CV – absolutnie odpadają tzw. selfie czy zdjęcia z wakacji. Pokaż się w taki sposób, by potencjalny pracodawca lub współpracownik uwierzył w to, że jesteś odpowiednią osobą na dane stanowisko.

Zadbaj o nagłówek i personalizację linku

Stosunkowo mało osób wykorzystuje w pełni możliwości płynące ze spersonalizowania swojego nagłówka oraz linku, a ma to niebagatelny wpływ na profesjonalny wizerunek. Pamiętajmy o tym, że nasz profil będzie najbardziej czytelny i zapadający w pamięć, gdy upewnimy się, że na końcu linku prowadzącego do niego będzie ustawione nasze imię i nazwisko. W przypadku nagłówka – jeżeli wpiszesz w nim słowa kluczowe, takie jak branża, jaką się zajmujesz, Twoje stanowisko lub główne umiejętności czy programy w jakich działasz, już jeden rzut oka rekrutera lub zleceniodawcy wystarczy, by potencjalnie zainteresował się Twoją osobą.

Opisz, czym się zajmujesz

Zadbaj o to, by pokazać się z jak najlepszej strony. Chcesz być widziany jako specjalista w swojej branży, opisz zatem dokładnie technologie, jakie są Ci znane, obowiązki jakimi się zajmujesz oraz swoje doświadczenie. Unikaj ogólników oraz zbytnio rozbudowanych opisów, postaw na konkrety. Dodatkowo możesz wykorzystać opcję potwierdzenia Twoich kompetencji przez poprzednich pracodawców lub współpracowników. Pamiętaj, że możesz również prosić o rekomendacje i sam je wystawiać.