Masz już konto? Zaloguj się
Artykuły

Sześć Zasad Dobrego Grafika

Opublikowany 21 września 2023

Business target concept flat 3d web isometric infographic vector. Businessman archer aims bow arrow to bull eye. Creative people collection.

W tym wpisie chciałbym przedstawić klika fundamentalnych cech dobrego, profesjonalnego projektanta graficznego. Pamiętajmy jednak, że jest to temat rzeka, dlatego zachęcam Was do dzielenia się w komentarzach uwagami i spostrzeżeniami dotyczącymi zasad cechujących dobrego grafika. Być może dzięki temu uda nam się wesprzeć tych z Was, którzy wkraczają dopiero w ten fantastyczny zawód :)

Oto kilka zasad, które dla mnie stanowią fundament:

1. Ceń wysoko swoje wyjątkowe umiejętności.

Pamiętaj, że fakt iż zaproponujesz najniższą cenę klientowi nie zawsze oznacza, że jego zlecenie przypadnie właśnie Tobie. A tym bardziej należy pamiętać, że budżet klienta w wysokości 50 zł przeznaczony na logo nie jest poważną ofertą. Powinieneś wysoko wyceniać swoje prace nie tylko dlatego, że dobrze wykonujesz swoją robotę, ale również dlatego, że projekt reklamy czy logo, który tworzysz przyniesie Twojemu klientowi zysk i rozgłos, a być może nawet sukces na rynku. A po drugie nie zapominajmy, że poświęcasz na to swój czas, energię, sprzęt, prąd i często nieprzespane noce. Jednym słowem wysoko ceń swoje umiejętności.

2. W portfolio umieszczaj tylko dobre projekty.

To w zasadzie jest oczywiste, że należy chwalić się tylko najlepszymi pracami. Często jednak, zwłaszcza początkujący graficy rozbudowują swoje portfolio w myśl zasady „im więcej tym lepiej”. A nie zawsze jest to prawdą. Oczywiście im bogatsze jest Twoje doświadczenie tym lepiej, ale pamiętaj, że potencjalny klient chce znać Twoje umiejętności, a nie liczbę projektów w których uczestniczyłeś. Aby unikać kiepskich projektów nie tylko wystarczy posiadać wiedzę i umiejętności, ale również trzeba wysoko wyceniać swoje prace. Bo czy będziesz się starał i bardziej poświęcał ze świadomością, że za projekt dostaniesz minimalną kwotę?

3. Szukaj inspiracji, ale nie kopiuj.

Nie zawsze człowiek kiedy wstanie rano i zje śniadanie jest zdolny do tworzenia super kreatywnych rzeczy. Dlatego musisz szukać inspiracji. Ale z umiarem! Staraj się nie kopiować. Odwiedzaj takie serwisy jak Behance czy Pinterst i szukaj impulsu, który popchnie Cię do wymyślenia czegoś czego jeszcze nikt nie zrobił :)

4. Odejdź od komputera.

Po prostu odejdź od komputera i przespaceruj się. Nie będziesz w pełni wydajny i kreatywny jeśli będziesz siedział 12 godzin przed komputerem patrząc w monitor i zastanawiając się czy to co wymalowałeś jest ok. Pooddychaj trochę świeżym powietrzem, zrób zakupy (zwłaszcza jeśli projektujesz opakowania możesz przy okazji zobaczyć co się dzieje na półkach sklepowych) a na samym końcu prześpij się po to, aby obudzić się ze świeżą głową i nowymi pomysłami. Możesz również czerpać inspiracje z zupełnie innych dziedzin ludzkiej działalności!

5. Bądź ekspertem i doradzaj klientowi.

Bardzo często nawet Twój najlepszy pomysł może zostać zniszczony zmianami w projekcie, wynikającymi z uwag klienta. Oczywiście klient nie musi znać się na estetyce w dizajnie, a z drugiej strony Ty chciałbyś stworzyć coś świetnego, czym mógłbyś się pochwalić w portfolio. Nie bój się mówić klientowi, że ten napis nie może być niebieski bo będzie nieładnie. To Ty jesteś ekspertem dlatego powinieneś doradzać, a nie godzić się gdy Twój klient chce zniszczyć grafikę fontem typu Comic Sans ;)

6. Spisuj umowy i miej wszystko na mailu.

Zawsze staraj się mieć podkładki i zabezpieczenie w formie szczegółowo spisanej umowy. Nie rozpoczynaj zlecenia bez umowy i zaliczki/zadatku. W umowie zawsze znajduje się zakres Twoich prac, obowiązków, termin wykonania pracy oraz przede wszystkim wysokość Twojego wynagrodzenia. Ja dodatkowo, wszystkie ustalenia odnośnie samego projektu staram się mieć zawsze na mailu. Informacje o jakichkolwiek zmianach w projekcie jak i akceptacje zawsze najlepiej trzymać w formie wiadomości mailowej. Dzięki temu unikniesz sytuacja gdy klient zgłasza uwagi do wydrukowanego już projektu, bo przecież zrobiłeś wszystko dokładnie tak jak poprosił w wiadomości.

Wymienione wyżej zasady to tylko fundamentalne przykazania. Myślę, że znalazło by się jeszcze wiele innych zagadnień, dlatego jeszcze raz serdecznie zachęcam Was do wpisywania w komentarzach kolejnych cech profesjonalnego projektanta. Być może wspólnie uda nam się wesprzeć zwłaszcza tych z Was, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z dizajnem jako Freelancerzy :) Zatem - czy macie coś do dodania?